Casablanca en meer

6 september 2019 - Casablanca, Marokko

Dag 13

Gisteravond hebben we een afspraak gemaakt met Saïd (“baas” van de campers) en Souffrian (grand taxi) dat hij ons voor 450 dirham naar Casablanca èn terug zal vervoeren. 8.00 uur vanaf de camping en 15.00 uur weer terug vanaf Place de nation. Nu zijn wij geneigd te denken als dat maar goed gaat....! We zijn blij verrast!Vanmorgen om 07.55 uur staat de taxi voor! En even na 9.00. uur worden we afgezet bij de Grand Mosquee Hassan II in Casablanca. Dat is de op 2 na grootste moskee ter wereld.

We kopen tickets voor de tour van 10.00 uur en het museum van de moskee. Daar zien we alle kunstvormen die gebruikt zijn om de moskee te verfraaien. De mozaïeken, hout- en gipssnijwerk, koperslagwerk en inleg en vele andere technieken. Hier kun je het aanraken straks in de moskee mag je er alleen maar naar kijken. Als we klaar zijn gaan we terug naar de centrale hal. Precies op tijd want de rondleiding begint.

We steken al wandelend het grote plein over en gaan naar binnen in het imposante gebouw. We doen de schoenen uit en nemen ze mee in een tasje. De dame die ons de rondleiding geeft legt alles uit over de moskee en het islamitisch geloof. Ondertussen wandelen we door verschillende delen van de moskee. Alle materialen waaruit dit gigantische gebouw is opgebouwd komen uit Marokko zelf, behalve de kroonluchters die komen uit Italïe. Specifiek aan deze moskee is dat op erg warme dagen het dak kan worden open geschoven.

We mogen onze schoenen weer aantrekken en gaan naar beneden. Daar bevinden zich de badruimtes om je te reinigen voor het gebed. Hierna lopen we weer naar buiten.

Na nog wat foto’s buiten (die Ank nog niet had) lopen we richting de oude stad(Medina) en bijna als vanzelf komen we terecht bij de Scala, een 18e eeuws, okerkleurig ommuurd fortachtig verdedigingswerk op een hoek van de oude medina, waar een  mooi tuinrestaurant een rustige omgeving vormt om even aan de hecthiek van deze drukke stad te ontsnappen. Vooral populair voor haar uitgebreide ontbijt maar ook voor diverse heerlijk tajine schotels en andere lekkernijen. Wij gaan voor de tajines. Ook hier is weer geen alcohol te verkrijgen dus na een kop koffie gaan we aan het water. Ze zeggen dat het went....

We gaan verder door de medina en plots wordt er opgeroepen tot gebed. We staan ongeveer naast de locale moskee en op het plein spreiden een groot aantal gelovigen (jong en oud, groot en klein) binnen enkele minuten hun kleedjes neer. De Imam gaat voor in gebed en wij aanschouwen het indrukwekkende verloop met respect. Dit keer zonder foto’s omdat dit niet gepast is. Na een klein kwartiertje is het voorbij en worden we door diverse moslims bedankt en begroet met een hand en een gemeend “Salaam”, als dank voor ons getoond respect. Dan  neemt het dagelijks leven weer zijn gewone ritme aan en wij lopen verder.

Aan de andere kant van de medina hebben we afgesproken met de taxichauffeur en na een drankje op een terras zien we hem plotseling stipt op tijd om de hoek komen!

We stappen in en rijden in een klein uurtje weer terug naar de camping. We bedanken hem met een dikke fooi en hij is blij verrast en dankbaar! Wij ook want dit was een erg relaxte manier om de stad te bezoeken. Na een verfrissend doucheje rusten we “As Time Goes by” verder uit voor de camper en dromen na van hectisch Casablanca.

9C56FCB0-D2B1-4BE6-B863-E9BB23D1A39947275D56-8171-4F64-A451-10774D9E71DCABF07E1F-82A0-4832-B7BA-88D1B6152FA2702BE8A2-583A-478C-AAD6-794E97C29EDBA2560A5E-00B7-477D-A4B4-B1B1DD82D333DBB429D0-AFDD-424F-9C44-724894B026E100003D08-901F-4141-9D14-1E08EF3E9B75

1. Berry en Jolanda:
    6 september 2019
    Dat ziet er indrukwekkend uit. Mooi verhaal en verstandig met de taxi. Goede keus geweest zo te horen. Wachten de volgende avonturen af.
  2. Peter en yvonne:
    prachtig die moskee
    moesten de dames geen lange rok aan en hoofddoekje om ?
    in Turkije is dat wel zo , dan moet je uit een mand voor de moskee de rok en hoofdoek pakken .
  3. Leone:
    Mooi 👍🏻!!