Weerzien met Calpe

9 oktober 2019 - Calpe, Spanje

(dins)Dag 45/(woens)dag 46

Aan het begin van de middag rijden we in de volle zon, met zo’n 29 graden, Calpe binnen.
We hadden doorgekregen dat er inmiddels meerdere campings zijn in Calpe omdat de plaats erg geliefd is bij Belgen, Duitsers, Engelsen. Ook wel wat Nederlanders die hier een paar maanden blijven bij wijze van “overwinteren” of “de herfst overslaan”.

De camping die we “aandoen” heet camping Calpe de Sol Austral en ligt in dezelfde straat naar de Lidl. Het is een nette camping met goed en modern sanitair en een lekker zwembad met ligbedjes waar we in de middag meteen gretig gebruik van maken. We doen ‘s-avonds even een infusie en de volgende (woens)dag hebben we afgesproken met Ger & Gerrie die hier al heel wat jaren wonen in aanvankelijk een bungalow in Benita en later in een appartementencomplex in Calpe de Luz, met tennisbaan, zwembad en uitzicht op zee.

woensdagmorgen sta ik met nog acht “buitenlanders” om 8.30 uur voor de deur bij de Lidl na een korte ochtend wandeling. Het blijkt dat deze vandaag, 9 oktober, gesloten is i.v.m. een regionale feestdag in de provincie Valencia!

Op 9 oktober viert Valencia de nationale feestdag van haar autonome regio. Het is de dag waarop koning Jaime I in 1238 officieel zijn intrede deed in Valencia en de stad bevrijdde van de Moorse bezetters. 9 oktober is momenteel een feestdag in de hele regio Valencia, hoewel de traditie vooral in de stad zelf intens beleefd wordt. Verder is 9 oktober de dag van de heilige Dionysus, een soort Valentijnsdag van Valencia. Traditiegetrouw schenken de mannen op die dag een "Mocadorà" of "Mocaorà" aan de vrouwen, enkele marsepeinen lekkernijen in een zakdoek gewikkeld. Elk jaar produceren de Valenciaanse banketbakkers duizenden van deze marsepeinen figuurtjes. Enkele opvallende cijfers: er wordt meer dan 70.000 kilo marsepein gemaakt voor ongeveer 200.000 "mocadoràs" die aan echtgenotes, vriendinnen en moeders worden geschonken.
Dus terug naar de camperen crackers bij het ontbijt. Om elf uur hebben we afgesproken voor de koffie op de camping. We gaan rond 16.00 uur mee naar hun appartement omdat Ger nog een afspraak heeft. Als hij daarvan terug is eten we bij hen een heerlijke Fidea (Paella, maar dan met macaroni). Later die avond brengt Ger ons met de auto terug naar de camping en we nemen afscheid.

9ABF3109-B428-4539-B4F3-E1A5E02C4E204E8CB725-0675-427D-A480-78C192B7000209ECCA46-5853-4198-B3B4-AD724468E362

BC7DFCF3-7A69-40E0-A4A2-CDE319F33E32