palabra-final (nawoord)

30 september 2019 - Rincón de la Victoria, Spanje

Dag 36

Ons Marokkoavontuur is ten einde.

De overtocht is gemaakt en we staan weer met beide benen op Spaanse grond. We hebben in Marokko zo’n 3750 km afgelegd, van noord naar zuid en van west naar oost. We denken dat we een goed beeld hebben gekregen.

Het M- team gaat een paar dagen op een luxe camperplaats bij Malaga neerstrijken om daar de indrukken en ervaringen van de afgelopen maand een beetje te verwerken. Goh, wat hebben we veel meegemaakt en gezien.

Onze bevinding is dat je de Europese (Westerse) bril aan de andere kant van de plas moet afdoen en opgaan in de Marokkaanse leefstijl anders zijn de verschillen en verrassingen te groot.

Qua natuur heeft het land ons allen zeer verrast. Wat een schitterende vergezichten en hoe divers! Soms waanden we ons zelfs in de USA, Utah, Grand Canyon, zo mooi was het berglandschap.  Constante verrassingen qua natuur maar ook qua cultuur.

Marok, een land volop in ontwikkeling. Wegenbouw, aanleg riolering, huizenbouw en onderwijs zijn overal gaande. De moderne kleding en toebehoren zoals bijv. multimedia viert hier hoogtij. Wèl soms nog op een ezel maar met mobieltje en oortelefoontjes!

In schril contrast met de Berbers die hun leventje in de bergen op traditionele wijze leven. In hutjes zonder voorzieningen maar wel met een telefoon!

Qua sanitaire voorzieningen, milieu en vuilverwerking hebben ze nog een hoop te leren. Toch is het er wel, heeeellll soms.

In het verkeer is het net wild west. Fietsers, brommers, paarden, ezels, dockertjes ( brommer met bakje achterop) voetgangers, auto's, vrachtwagens, bussen enz. Alles maakt gebruik van dezelfde weg en de regels?????? zoek het maar uit. Hard toeteren en je vooral niet van de weg af laten duwen, is iets wat je snel leert om te overleven hier in het verkeer.

De wegen zelf, ach wat kunnen we daar van zeggen. Gaten, kuilen, drempels en bulten op zeer onverwachte plaatsen. Op binnendoor-wegen was het vaak de weg zien te vinden tussen de gaten en kuilen.

Onze camperbussen verdienen een grote pluim. Zelfs zeer steile hellingen, zeer slecht (of geen) wegdek en behoorlijk overstroomde rivieren hebben ze overwonnen. Ook op paden waar een 4X4 wellicht beter zou hebben gepast! Wat je onderweg tegenkomt is iedere keer weer een verrassing. Vooraf aangeven, daar zijn ze niet zo van.

Terugkijkend op de afgelopen maand: we hadden deze geweldige reis en de mooie ervaringen niet willen missen maar we zijn er ook klaar mee. Dertig dagen Marokko vonden wij genoeg.

Wat hebben wij het toch goed in ons kleine Nederland!!!

P.S. dank voor alle leuke en spontane reacties. We hopen dat jullie een beetje hebben meegenoten.

Adembenemend Marokko

CDB65D1A-189C-49AE-9F07-7E31893F8B60

1. Bert en Carla van der Pol:
    30 september 2019
    Lieve reizigers, wat hebben we genoten van jullie verhalen en mooie foto’s uit Marokko. We reisden op deze manier een beetje met jullie mee door dat verassende land. Een goede en veilige terugreis en....tot ziens in Brixen!
  2. Leone:
    30 september 2019
    Oh wat jammer, de blog stopt 🙁. Zal het gewoon missen 🤗......maar wel leuk jullie binnenkort weer live te gaan zien! Was hartstikke leuk om te volgen en mee te reizen 😃👍🏻!!
  3. Ben:
    30 september 2019
    En nu maar weer wennen aan het (bijna) thuis gevoel. hahaha.
  4. Peter en yvonne:
    30 september 2019
    met veel plezier de blog gelezen , was heel leuk om alles zo met jullie een beetje mee te maken.
    goede terugreis!!
  5. Berry en Jolanda:
    30 september 2019
    Nog even alles verwerken en dan rustig aan terug naar Nederland. Een bijzondere reis en mooi om deze te delen. Goede reis terug.
  6. Tom en Irma:
    30 september 2019
    Wat een mooie reis, en een prachervaring rijker nu weer rustig richting huis is ook weer fijn, denk wel dat ze jullie gemist hebben. Lieve gr. Voor alle 4
  7. Rini Mudde:
    1 oktober 2019
    Het was leuk om jullie reisverhalen te lezen. Laat alles lekker bezinken en geniet nog van de terugreis. Groetjes van ons.
  8. Henk en Ank:
    1 oktober 2019
    1 oktober afscheid van RoJo. Na een geweldige reis van vier weken door Marokko, waar we veel gedaan en gezien hebben, zijn we nu alleen op weg naar huis. Dat is afkicken want we missen de gezelligheid met elkaar. Onze reis samen is super gegaan, ieder heeft zich zelf kunnen zijn. Dat hebben jullie allemaal kunnen lezen in de reisblog van Rob. Hij heeft daar heel veel tijd in gestoken. Iedere avond moesten wij onze leuke foto's inleveren en las hij ons zijn verslag voor voordat hij deze publiceerde.
    Bedankt voor de geweldige reis samen. Wij hebben ervan genoten.
  9. Rob:
    2 oktober 2019
    Ja, inderdaad even wennen😰. Wat begon als een wild idee van Henk is geworden tot een geweldige en veelzijdige reis. Met veel belevenissen en ervaringen in een voor ons gevoel ongedwongen sfeer. Niets moest en alles kon. Ook wij zijn op weg naar huis maar in een iets langzamer tempo. Net als jullie mis ik wel ‘s-middags het “roepen van die gozer” die ons happy hour/werkoverleg aankondigde! En we doen nu twee keer zo lang met de wijn maar daar slaan we ons wel doorheen!🍷🤪
    We bedanken jullie voor gezelligheid, goede gesprekken en het delen van onze mooie ervaringen.
    Het was super en als het zich voordoet, zeker voor herhaling vatbaar! Ook wij hebben ervan genoten.👍
  10. Rineke de Bruin:
    2 oktober 2019
    wij hebben ook erg genoten van de dagelijkse reiservaring en mooie foto's!! Dankjewel Rob en Jolanda